Kunstwerken van in Nederland wonende en werkende kunstenaars met als uitgangspunt het dagelijks leven.

Oprichting

De Albert Heijn Kunst Stichting is gevestigd op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam en beheert een collectie van circa 650 kunstwerken.

De collectie vindt haar oorsprong in 1987, het jaar dat Albert Heijn haar 100-jarig bestaan viert. Vijfentwintig kunstenaars, geselecteerd door kunstcoryfee Pierre Jansen krijgen de opdracht een serie van vier werken te maken, gebaseerd op het thema, ‘Het dagelijks leven’. De ‘serie van 100’ wordt tentoongesteld in het Stedelijk Museum in Amsterdam en alle medewerkers kunnen een exemplaar uitkiezen voor hun kamer of thuis. In 2017 zijn de kunstwerken overgedragen aan de Albert Heijn Kunst Stichting om de collectie een onafhankelijke status te geven. De activiteiten van de Albert Heijn Kunst Stichting zijn er op gericht de kunstcollectie te integreren in de bedrijfscultuur.

De kunst

• Hedendaagse beeldende kunst van hoge kwaliteit
  • Van in Nederland wonende, werkende of geboren kunstenaars
  • Geen bovenmatig geprijsde werken